Toen ik eind vorig jaar met vriendin E. in de boekwinkel van H. de Vries in Haarlem rondstruinde, viel mijn oog op het boekje Leve de ZZP’er – Nooit meer loonslaaf. Leuke titel en passend bij mijn visie op werk, dus gekocht. Aangezien ik in België woon en vanuit daar dus ook zaken doe, is niet alles wat Jan Dijkgraaf verkondigt toepasselijk op mijn situatie. Maar zelfs de rest blijft zeer waardevol voor elke beginnende ondernemer, dus ook voor mij. (Voor de Belgische lezer: een ZZP’er is een Zelfstandige Zonder Personeel, oftewel iemand die een eenmanszaak voert.)

Eigenlijk had ik dit boekje al eerder moeten lezen, voor ik als zelfstandige begon, zodat ik wat desillusies armer zou zijn en een aantal fouten niet had gemaakt. Maar beter laat dan nooit. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je beter bezint eer je begint aan je bestaan als zelfstandige. Bedenk wat je opgeeft (als je die keuze hebt) en realiseer je wat de consequenties (kunnen) zijn.

Eén belangrijke les is: weet wat je waard bent en handel er ook zo naar. Simpel toch? Nou, dat valt dus best wel tegen. Zelf ben ik nu alweer 10 maanden bezig en herhaaldelijk vraag ik me af hoe ik me als freelancer het best kan positioneren in deze toch al moeilijke markt.

Gelukkig kon ik die vraag een tijdje uitstellen doordat ik het druk had met opdrachten maar binnenkort wil ik mijn orderportefeuille toch echt wel verder uitbreiden, en dat moet ook volgens het boekje. De tip van Jan voor, onder andere, dit probleem is netwerken. En laat dat nou net dezelfde tip zijn die Peter Desmyttere gaf tijdens zijn (Unizo) presentatie 22 Marketingtips voor starters.

Met een beetje weemoed denk ik weleens terug aan de comfortabele periode die achter me ligt als loonslaaf. Vaak meer dan genoeg werk, je weet precies wat er het eind van de maand op je bankrekening wordt gestort en mocht er iets misgaan dan ben je van alle kanten ingedekt. Vergeet dat allemaal maar als je zelfstandige bent…

Kortom, als je plannen hebt om als zelfstandige te beginnen of als je net bent begonnen: lees dit boekje en volg de tips. Duur is het niet en zoals Jan zelf schrijft, investeer in je zaak. Al is het niet een onbetaalbare cursus buiten de deur, lees dan deze betaalbare vakliteratuur in je luie stoel thuis. Ik waarschuw je wel voor de nogal kenmerkende stijl en humor van de schrijver. Neem het maar voor lief, of lach erom zoals ik na enige gewenning, want zijn boodschap is kraakhelder: wees professioneel. En laat dat nu net de kernwaarde van Textwise zijn!