Je hoort het overal als je een eigen bedrijf begint of als zelfstandige werkzaam bent: zorg ervoor dat je elevator pitch ok is. De eerste keer dat ik deze term hoorde, ik geef het toe, wist ik ook niet helemaal wat ermee werd bedoeld. Het is het praatje dat je houdt als je je voorstelt aan een onbekende en uitlegt wat je professioneel zo allemaal doet. En dat moet gebeuren in een tijdspanne die nodig is voor een verplaatsing met de lift: tussen 30 seconden en 2 minuten. De bedoeling is dat de onbekende als hij of zij uit de lift stapt precies weet wat je doet en dit ook goed kan onthouden, voor het geval dat.

Nu kan ik uren praten over mijn werk dus om daar zo’n verkorte versie van te maken die inhoudelijk de lading dekt en die ook nog eens de interesse wekt van de toehoorder – dat is best een uitdaging. Ik heb er dan ook serieus over nagedacht wat nu de kern van mijn activiteiten is en wat er zo interessant aan is, niet zozeer voor mezelf maar voor een ander. Het is dus in feite een kwestie van positionering. Wat doe je en hoe kom je over op een ander als je dit vertelt?

Net als met het schrijven van een tekst heeft de inhoud van de elevator pitch en de manier waarop je die brengt te maken met de toehoorder. Als ik aan een leek vertel dat ik technical writer ben dan beginnen de ogen al te rollen en weet ik dat ik fout bezig ben. Dus ik begin meestal te vertellen dat ik softwarehandleidingen schrijf en allerlei andere teksten die nodig zijn bij het gebruik van een software of hardware product. Ook dan zie ik mensen bedenkelijk kijken maar om een andere reden. Soms meen ik ze zelfs hardop te horen denken “iemand moet het vuile werk doen…” Maar het biedt altijd een opening voor verdere discussie en mensen weten dan wel wat ik doe.

Anders is het met een groep ingewijden. Dan kom ik meteen ter zake en zeg ik dat ik technical writer en editor ben en werk als zelfstandige. De gerichte vragen komen dan meteen en je bent vetrokken. Een tussengroep, en in dit geval de belangrijkste groep, is de potentiële klant. Die weet vaak wel wat een technical writer doet maar wil van jou weten wat jouw meerwaarde voor zijn of haar product is. En dan moet je wel heel snel kunnen praten om dat uit te leggen…

Kortom zoals met schrijven blijft het schipperen met wat je wilt overbrengen, aan wie en op welk moment. Dus voor iedereen, in plaats van hier te doen alsof we in een lift staan en elkaar nog niet kennen. Bekijk gewoon mijn website: Textwise. Dan weet je meteen alles wat je wilt weten.